Dolar 32,5578
Euro 34,7127
Altın 2.433,87
BİST 9.645,02
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 22°C
Az Bulutlu
İstanbul
22°C
Az Bulutlu
Sal 24°C
Çar 22°C
Per 20°C
Cum 20°C

KURAN’DA HIRSIZLIK NEDİR ?

KURAN’DA HIRSIZLIK NEDİR ?
Dunlop&Falken
12 Mart 2024 09:50
229

   Bu hususla ilgili âyetin anlamına geçmeden önce, mevcut âyette geçen “yed”  kelimesinin Allah’a izafe edildiğinde ne anlama geldiğini anlamaya çalışalım.

    Bu kelime Allah’a izâfe edildiğinde O’nun kudret ve yasalarını ifade eder.

    “Allah’ın eli sizin elinizin üstündedir”. âyetinde olduğu gibi.

     Aynı kelime insana nispet edildiğinde ise, hem bildiğimiz el anlamını ifâde ettiği gibi, insanın  kazandığı servetini , makamını, mevkiini, itibarını ve evlatlarını ifade eder.

    “Ebu Leheb’in eli kurudu” ayetinde  olduğu gibi. Zira Ebu leheb öldüğünde elleri kurumuş değildi ama tüm kazanımları yokolup gitmişti.

    Hırsızın elinin kesilmesi ile ilgili Maide / 38.âyette geçen elin kesilmesinden ilk anlamamız gereken şey, âyetin de, ortaya koyduğu gibi, hırsıza Tevbe etme ve yaptığı hırsızlık neticesi ortaya çıkan  olumsuzlukların ıslahına fırsat verilmesidir.

   En önemlisi ise hırsızın hırsızlık yapma sebeblerinin ortadan kaldırılması adına hırsızın rehabilite edilerek hırsızlığa götüren sebeplerin yok edilmesi demektir.

     Sosyal hayatın  çarpıklıkları düzeltilmeden, suçun boyutu, yaptığı tahribat, çalınan şeyin değeri ve miktarı tayin edilmeden, hırsızın elini kesmek âyetin ruhuna aykırıdır.

     Aklın yolu sineğin arkasından koşmak değil, bataklığı kurutmaktır.

    Bataklık kurutulduktan  sonra hâla hırsızlık varsa o zaman caydırıcı sebeplere başvurulur ve hırsızın eli kesilir.

    Bugün içinde bulunduğumuz devirde, hırsızlığın kapsamı değişmiştir.

    Hırsızlık daha çok kurum ve kuruluşlar aracılığı ile yapılmaktadır.

    Şimdi bir kurumda çalışanların tamamının elimi kesilecek yoksa o kurumun faaliyetine mi  son verilecek ?

    Bunlar hep soru işareti. Bütün bunlar gözönüne alındığında hırsızın elini hemen kesme yerine onu hırsızlığa iten sebeplerin kurutulması, Kur’anın mana bütünlüğüne daha uygundur.

    Ayetin bize öğrettiği en önemli şey, suçluya tevbe fırsatının verilmesidir.

    Allah daha iyisini bilir. Ramazanı şerifiniz tüm İslam alemine barış, kardeslik ve huzur getirsin. AMİN

KAYNAK: AHMET KILINÇKAYA

REKLAM ALANI